Friday, November 30, 2007

R.I.P Valnöt, aprikos & russin-bröd


Till min förskräckelse så fick jag reda på att Rivalbageriet bestämt sig för att sluta när de ligger på topp. Alltså, sluta tillverka det bröd som gör att de ligger på min lilla topplista. Mitt älskade aprikos, russin och valnötsbröd ska alltså försvinna ur sortimentet. När jag fått tillbaka medvetandet efter det hemska beskedet, tittade jag förtvivlat runt på hyllorna för att bekräfta det fasansfulla... och till min förvåning ser jag just det bröd som hela berättelsen handlar om. Där ligger det, aprikos, valnöt och russinbrödet i hela sin gudomlighet och väntar på mig. Som om det ville ta avsked. När jag frågade om jag kunde få köpa det, tittade expediten på mig som om jag var dum.

Expediten: Det finns ju inte längre?

Martin: Men, det ligger ju ett där på hyllan?

Expediten: Mä... Ojda. Det ska inte finnas egentligen. Det måste vara, eller _är_ det absolut sista brödet. Vi har slutat tillverka det och bytt ut mot ett liknande. Som är bättre.

Martin: Ok. Vilken tur jag har.

På bilden ovan, ser du det absolut sista aprikos, valnöt och russinbröd som Rivalbageriet bakat.

Farväl. Välkommen smalare bröd, med aprikos, russin, lite vörtkrydda och solrosfrö-bröd.