Wednesday, April 30, 2008

Tony Granger, How to turn an agency around in 11 steps



Tony Granger
"Granger, is regardeded by his industry peers to be a creative 'rock star' - in his 22-year career, he has received 100s of the industry's most significant honours. His more than 135 major awards include accolades from Cannes, New York, London, One Show, Art Directors Club and Clio (including an induction into the Hall of Fame). He has won 45 Cannes Lions including 14 Golds. This year alone he led Saatchi & Saatchi NY to the number-one-awarded U.S. agency at Cannes, the Agency of the Year at the Young Guns awards in Australia, and to the print Grand Prix at the London International Awards. He has created transformational work for some of the world’s biggest and smartest marketers — BMW, P&G, Bank of America, General Mills, Ameriprise and JCPenney."


To be translated:

ATT VÄNDA EN BYRÅ -CHECKLISTA

1. Hitta en affärspartner, en vd eller cd, som du kan leda med tillsammans och lita på fullständigt. Ni ska ha ledningens fulla förtroende.
2. Lär känna dina kunder så nära och exakt som möjligt.
Tillbringa tid med dem, älska dem, lyssna, lita på varandra.
3. Omge dig med folk du litar på.
Sprid entusiasm, ge stöd och kärlek åt de som behöver det, omvänd cynikerna – om det inte går, sparka dem.
4. Ha en stor blandning av folk.
Seniorer, praktikanter, män, kvinnor, folk från olika länder. Så brett som möjligt.
5. Var snabbfotad
Medialandskapet ändras snabbt, en byrå måste därför vara lika snabb. En stor byrå kan alltid vara lika snabb som en liten.
6. Börja litet men satsa stort
Fokusera på en liten del som ger synlig förändring, samtidigt som ni parallellt jobbar med det som tar längre tid.
7. Vinn priser
Reklampriser, både för kreativitet och effektivitet, är mycket viktiga. Tittar man på de mest framgångsrika kampanjerna i kreativitetstävlingar har de också extraordinära försäljningsresultat. Reklampriser attraherar talang till byrån och gör alla på gott humör.
8. Ha tålamod
Ju större och mer konservativa kunder desto mer tålamod. ”Baby-steps” är ok så länge förtroendet växer.
9. Inga uppdelningar, jobba tillsammans
Inga avdelningar efter medier, inga stängda kontorsdörrar. Samarbeten ska kunna hända naturligt. Kunder på besök ska känna energin.
10. Tro på dig själv, ha ambition - och för det vidare
Livet är för kort för att vara medioker. Ha människor omkring dig som vill vara världsbäst och berömda.
11. Väx!
Nya kunder är livsblodet på en byrå – det håller alla igång.

Sources:

Resume.se
CreativeMatch.co.uk